Idag har det varit flygdag på Malmen i Linköping.
Kalle hade berättat om detta lite tidigare i veckan och jag trodde vi skulle dit. Men det var ett rent, skärt helvete att få upp lille Kalle idag och när jag frågade honom visste han inte om han ville åka dit idag. Jag tappade lite lusten och släppte ut katterna istället. De får annars vara inne när vi åker iväg.

Vid 11-tiden kom han upp och vi åt, en seeen frukost.

Efter frukosten frågade Kalle om jag ville åka. Min lust var inte så stor så därför sa jag nej. Men slutligen beslöt vi oss för att åka dit. Vi var där 13.30, precis lagom när alla uppvisningar var klara. Och förutom det fick vi gå en rejäl promenad för att komma till den del där de släppte in folk då de håller på att renovera vid den ursprungliga ingången.

Vi gick omkring lite och tog lite foton på flygplan och helikoptrar. Två helikoptrar hade småturer med folk som vunnit någon lottning så lite flygfoton blev det för oss båda.

Jag hade ont i ryggen och var bra grinig (gnällig och taggig på skånska) och tyckte väl inte det var mycket lönt att vara kvar när det inte verkade hända mer. Vi hade mött hur mycket folk som helst på väg dit så det kändes verkligen som att allt var slut. Men på väg ut hittade jag ett program på marken. Kalle fick ta upp det och kolla upp om det fanns något mer att kolla. Kalle hade läst innan att det skulle finnas en helikoptersimulator, men vi visste inte var den fanns. Nu hittade vi den tack vare programmet. Vi begav oss dit och gick in. Det var lite folk där inne. Först var det ett rum med ett skrivbord med totalt åtta skärmar, ett pyttetangentbord, två små högtalare, en stor skrivare och en mus, och i rummet innanför fanns helikoptersimulatorn med en 180°’s skärm där man såg omvärlden. De spelade upp en flygtur som två fått göra igår. Det var kul att se, men när de började svänga på den stora skärmen började hela jag vackla och jag började må illa så jag gick snabbt ut till det första rummet. Det var betydligt lättare att titta på de vanliga skärmarna. Där fick man dessutom se alla reglage och höra vad piloterna sagt igår.
Kalle hade hoppats på att allmänheten skulle kunna få prova, men jag kan förstå varför de inte lät folk göra det. Det är ganska dyra saker och fram tills nyligen hade de haft en hel del problem med programvaran.

Väl hemma igen har Kalle klippt gräset. Jag har hängt om matrumslampan och spikat fast sladden. Bordet vred jag 90° så att det skulle bli lite bättre och ena Billyskåpet flyttade jag lite. Så nu är det jättebra. En maskin tvätt startade jag samt spikade fast sladdarna till lampetterna i matrummet. Sen har jag fotograferat pysselkort och redigerat lite.

Men det bästa som vi upptäckt idag är att vi har ett litet plommonträd, med massor med plommon.
Vi har ett stort plommonträd som klövs på hälften för några somrar sen. Dessutom var det så angripet av djur så det blev ingen frukt. Och alla mindre träd vi hade trodde vi var äppleträd. Men inte det som står närmst sockertoppsgranen. Det är plommon. De är inte riktigt klara. Jag hittade ett som var och det var så fantastiskt gott. Så om några dagar kommer det at finnas massor med smaskiga plommon. Jippi!!! Glädjen är stor. blissysmile_15975801

Kvällen blir nog lugn här. Vi ska fortsätta tvätta och det blir att se del två av Kommisarie Barclay 21.30. Vi såg första delen innan i veckan. Jag fick skriva upp det på en post-it och hoppas att vi fortfarande kommer ihåg det ikväll. 🙂 Annars har jag ingen aning. Men det löser vi nog. 🙂

